HIFI-FORUM » Akustik » Akustik » Phase drehen - wie wirkt das? | |
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Phase drehen - wie wirkt das?+A -A |
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Autor |
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kempi
Inventar |
#1 erstellt: 04. Dez 2015, 20:07 | |
Hallo Forenten, kann mir jemand plastisch erklären, wie das "Phase drehen" sich beim Hören auswirkt? Oder weiß jemand Literatur oder Websites dazu? Ist das bei Lautsprechern anders als bei Kopfhörern? Ich frage weil ich eine private Aufnahme eines Streichquartetts gemacht habe. Erst hinterher habe ich gemerkt, dass die Balance nicht stimmt. Nachdem ich diese mit der Software "Amadeus" korrigiert habe, bekomme ich beim Hören einen Druck in einem Ohr. Bei der Software kann man bei der Balance-Einstellung "Phase drehen" anklicken. Danke für die guten Antworten |
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Klaus-R.
Inventar |
#2 erstellt: 05. Dez 2015, 10:11 | |
Hallo, zu diesem Thema habe ich einiges an Fachliteratur, allerdings alles auf Englisch. Bei Interesse kann ich die pdf's schicken, PN mit email-Adresse genügt. Klaus Edit Hier die Liste der Artikel und Fachartikel, die ich habe: Craig et al., “Effect of Phase on the Quality of a Two-Component Tone”, J. of the Acoustical Society of America 1962, p.1752 Greiner et al., “Observations on the Audibility of Acoustic Polarity”, J. of the Audio Engineering Society 1994, p.245; Comments, JAES 1995, p.147 “While polarity inversion is not easily heard with normal complex musical program material, as our large- scale listening tests showed, it is audible in many select and simplified musical settings. Thus it would seem sensible to keep track of polarity and to play the signal back with the correct polarity to ensure the most accurate reproduction of the original acoustic waveform.” Greiner et al., “A quest for the audibility of polarity”, Audio Magazine, Dec. 1993, p.40 Heyser, “Polarity convention”, Audio Magazine, Sept. 1979, p.18 Hilliard, “Notes on How Phase and Delay Distortions Affect the Quality of Speech, Music and Sound Effects”, IEEE Transactions on Audio, March-April 1964, p.23 Johnsen, “Proofs of an Absolute Polarity”, Audio Engineering Society paper 3169 (1991) Knight, “Report of an Ad hoc meeting on the formation of an AES technical committee on audio polarity”, JAES 1981, p.528 Lipshitz et al., “On the Audibility of Midrange Phase Distortion in Audio Systems”, JAES 1982, p.580; Comments, JAES 1983, p.447 “The important point is that there is a well-established mechanism in the inner ear for detecting waveform asymmetries and hence polarity reversal of asymmetric signals. What is perhaps surprising is how subtle this effect generally appears to be on music and speech. As the above-mentioned experiment [13] indicates however, it is an audible factor, and should be taken into account when performing comparisons of audio components [15], [19], [20] -- acoustic polarity should be maintained.” Long, “Polarity in absolute terms”, Audio Magazine, Aug. 1989, p.14 [Clark Johnsen’s book “The Wood effect”] Long, “Upside down – Find out whether you can hear polarity inversion ”, Audio Magazine, July 1996, p.35 [Beitrag von Klaus-R. am 05. Dez 2015, 10:34 bearbeitet] |
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